You are here: Home >Archive for the ‘przyroda’ Category

Dzielenie powierzchni

Powierzchnię produkcyjną dzielimy na poszczególne działy, a mianowicie: dział rozmnażania, w którym produkujemy ?młodzież”, tj. siewki i sadzonki; dział formowania, w którym wyprowadzamy i formujemy drzewa i krzewy aż do osiągnięcia przez nie wymaganej jakości i wielkości; wreszcie trzeci dział: matecznik, który ma nam dostarczyć nasion, zrazów do szczepienia i materiału na sadzonki lub odkłady. […]

Kwatery

Powierzchnię produkcyjną szkółki po dokładnym rozplanowaniu dzielimy na kwatery, najlepiej o kształcie wydłużonego prostokąta. Wielkość kwater oraz ich kształt zależą od: 1) wielkości szkółki ? im większe są szkółki i im więcej materiału produkują, tym większe mogą być kwatery, bo łatwiej wtedy na jednej kwaterze wysadzić jeden gatunek lub zgrupować rośliny o jednakowych wymaganiach agrotechnicznych; […]

Drogi

Drogi szerokości 5?6 m służą do transportu ciężkiego, a więc np. do wywożenia na pole nawozu i kompostów. Tymi drogami poruszają się również wozy i samochody, zabierające ze szkółek wyprodukowany materiał roślinny. O tym, czy drogi te mają mieć twardą nawierzchnię, czy też wystarczy, aby były pokryte dobrą murawą, decydują miejscowe warunki, a więc typ […]

Ogrodzenie

Zabezpieczenie szkółki przed różnymi szkodnikami z zewnątrz jest kosztowne, ale konieczne, i to bez względu na to, czy szkółka znajduje się na terenie miasta, czy też jest od niego oddalona. W mieście na teren nie ogrodzony przedostają się spacerowicze i powodują szkody w materiale roślinnym. Szkółki położone na peryferiach miasta narażone są poza tym na […]

Żywopłoty

Żywopłoty spełniające rolę ogrodzenia sadzimy z krzewów stanowiących przeszkodę trudną do przebycia (krzewy z kolcami lub cierniami). Poza tym, jeżeli wzdłuż jednego z boków szkółki biegnie często używana droga, silnie pyląca, dobrze jest wzdłuż tego boku posadzić żywopłot wysokości 3?4 m (najlepiej z żywotnika), na którym będą się zatrzymywały tumany kurzu. Jest to szczególnie ważne […]

Rury grzejne

Najpraktyczniej w danym wypadku jest wykonać ją z płyt żelbetowych. Stoły muszą być przystosowane do rozmnażania roślin przez sadzonkowanie lub szczepienie, dlatego muszą mieć boczne deski wysokości 0,20 m, a nawet 0,25 m, jeśli na stołach mają być pielęgnowane rośliny szczepione. Chcąc stworzyć nasyconą parą wodną atmosferę, która sprzyja ukorzenieniu się sadzonek lub zrośnięciu się szczepów, możemy pokryć stoły oknami inspektowymi, wspierając je na bocznych deskach stołu. W ten sposób ze stołów w szklarni robimy niejako skrzynie inspektowe. Środkowy stół urządzamy jak skrzynię podwójną [...]
Read User's Comments

Budowa szklarni

Dla wysadzenia 1 000 sztuk nie ukorzenionych sadzonek potrzebujemy, średnio biorąc, 2 m2 powierzchni. Przyjmując, że przeciętnie ukorzenia się 50% sadzonek, widzimy, że wydajność 1 m2 powierzchni wynosi 250 sadzonek ukorzenionych, czyli że dla wyprodukowania 10000 sadzonek ukorzenionych potrzebujemy 40 m2 powierzchni użytkowej (stołów). Ubytki przy szczepieniu w szklarni wynoszą średnio 50%, musimy więc mieć w szklarni miejsce na ustawienie 2000 podkładek ukorzenionych w doniczkach. Dla 100 podkładek w doniczkach musimy przewidzieć średnio 3 m2 powierzchni stołu, a dla ustawienia 2 000 doniczek potrzebujemy 60 m2. Jeżeli do tego dodamy około 20% powierzchni użytkowej potrzebnej do wysiewu [...]
Read User's Comments

Przebieg produkcji

Na przykład sadzonki zielne wymagają najsilniejszego zacienienia tylko w początkowym okresie przebywania w inspekcie, tj. do chwili, gdy zaczyna się wytwarzać kalus. W okresie późniejszym, gdy nasłonecznienie jest słabsze (szczególnie w dni pochmurne), powinniśmy im zapewnić pełny dostęp światła (zdejmować z okien cieniówki), co wpływa dodatnio na zdrowotność sadzonek i przyspiesza ich ukorzenianie się. Najpraktyczniejsze są cieniówki nakrywające całe okno. Do cieniowania możemy stosować rzadką tkaninę jutową lub papierową tkaninę workową. Znacznie trwalsze i równie praktyczne są cieniówki drewniane. Sporządza się je w ten sposób [...]
Read User's Comments
szkolkarstwo arty przyroda formy produkowanych roslin normy jakosciowe lokalizacja szkolki uksztaltowanie terenu gleba i podglebie h 2 arty przyroda h 2 najlepsza gleba gleby piaszczyste prochnica woda w glebie blizsze poznanie terenu h 3 arty przyroda h 3 dzielenie powierzchni kwatery drogi ogrodzenie zywoploty h 4 arty przyroda h 4 przeswietlenie zywoplotu inspekty produkcja szklarnie rury w szklarni h 5 arty przyroda h 5 rosliny wegetatywne nawozy mineralne planowanie plodozmianow zmianowanie a okres produkcji roslin kolejnosc roslin h 6 arty przyroda h 6 przyrodnicze podstawy zmianowania pomieszczenia socjalne pakownia szopa do zimowania warsztaty h 7 arty przyroda h 7 pomieszczenia gospodarcze pomieszczenia mieszkalne wielkosc i usytuowanie osrodka pielniki brony talerzowe h 8 arty przyroda h 8 glebogryzarka mechanizacja pracy zraszacze zrodlo wody urzadzenia nawadniajace h 9 arty przyroda h 9 technika rozmnazania pielegnowanie siewek drzew wykopanie siewek wykopywanie sortowanie i dolowanie technika pikowania h 10 arty przyroda h 10 pikowanie siewek oslanianie powierzchni gleby siew iglastych do gruntu duze nasiona sposoby siewu nasion h 11 arty przyroda h 11 siew jesienny pora siewu postepowanie z nasionami przed siewem przesuszenie przechowywanie nasion h 12 arty przyroda h 12 oczyszczanie czyszczenie i dosuszanie nasion sila kielkowania azot i potas prace pielegnacyjne h 13 arty przyroda h 13 pedy u iglastych mlode rosliny w kwaterach sadzenie pod sznur przygotowanie roslin do sadzenia pora sadzenia h 14 arty przyroda h 14 nawozenie obornikiem wiezba sadzenia plan sadzenia szczepienie zima w szklarni szczepienie w szklarni h 15 arty przyroda h 15 szczepienie w korzen szczepienie przez stosowanie technika okulizacji przed okulizacja przebieg pogody h 16 arty przyroda h 16 okulizacja przygotowanie zrazow wybor zrazow pora sadzenia podkladek szkolkarstwo sadownicze h 17 arty przyroda h 17 rozmnazanie drzew i krzewow lisciastych wysadzanie przygotowywanie sadzonek pora przygotowywania pedow sadzonka zdrewniala h 18 arty przyroda h 18 puder chemia organiczna substancje wzrostowe proces wzrostu zdolnosc ukorzeniania sie sadzonek h 19 arty przyroda h 19 odklad powietrzny rozmnazanie przez odklady kopczykowanie pedow zmniejszenie rozstawy kopczykowanie w duzych ilosciach h 20 arty przyroda h 20 obsypane pedy rozmnazanie przez kopczykowanie rozmnazanie przez podzial i odrosty rosliny mateczne sadzonki korzeniowe